Yleisimmät kysymykset

Paulig Muki Q&A

Tuote

Q: Miksi Paulig teki Mukin?

A: Pauligin arvoissa on yhtiön alusta asti ollut innovatiivisuus ja uteliaisuus. Halusimme jatkaa tätä perintöä uudella, tuoreella tavalla. Maailmalla yleinen brändättyjen kahvikuppien trendi nostaa päätään myös Suomessa ja siksi kahvimukit ovat Pauligin kannalta myös jatkossa tärkeä osa brändin näkyvyyttä.

Kahvi jos joku on sosiaalinen juoma ja take away-kulttuuri on nousussa. Uteliaana pienpaahtimona Vuosaaresta mietimme voisiko uudelleen käytettävät mukit viedä uudelle tasolle. Emme kuitenkaan halunneet sanella kuluttajille, miten Paulig Mukia tulisi käyttää, vaan kehitämme Mukia yhdessä heidän kanssaan.

Q: Missä Muki valmistetaan?

A: Mukin design ja tekninen suunnittelu on tehty Suomessa. Itse valmistus ja kokoonpano tehdään Virossa.

Q: Mitä materiaaleja Mukissa on käytetty?

A: Kaikki ne Mukin materiaalit, jotka ovat kosketuksissa kahviin ja/tai käyttäjään, ovat elintarvikekäyttöön hyväksyttyjä muovimateriaaleja. Elektroniikka Mukin sisällä on tietenkin toiminnallisuuden varmistamiseksi normaaleja siihen käyttöön valmistettuja komponentteja. Keramiikkaosia Mukissa ei ole, vaikka kahvikuppi onkin.

Q: Miksi näyttö ei ole värillinen?

A: Käyttämämme teknologia, jolla hyödynnämme kahvin lämpöä tuottaa sähköä hyvin vähän ja tästä johtuen halusimme tarjota tällä hetkellä parhaan mahdollisen käyttökokemuksen useamman kuvan muodossa käyttäjille.

Q: Miksi näyttö on niin rakeinen?

A: Halusimme Mukille persoonallisen ulkonäön, ja sopivasti pikselöity musta-valkoinen näyttö antaa mielestämme särmää käyttäjien kuviin eri tavalla, kuin täydellinen näyttö antaisi. Taiteellinen vaikutelma on näin lisämausteena jokaisessa kahvihetkessä.

Q: Miksi Muki painaa niin paljon?

A: Lämmön keräys ja muuttaminen sähköksi vaatii jonkin verran metallia sisältäviä osia, jotka tuovat oman lisänsä Mukin kokonaispainoon. Kaksinkertainen kuorirakenne tuplaa myös muovimateriaalin määrän, joten Mukin paino johtuu lähinnä näistä asioista.

Q: Mitä värejä on saatavilla?

A: Tulemme lanseeraamaan Mukin kolmella eri vaihtoehtoisella kannella: turkoosilla, oranssilla ja grafiitinharmaalla.

Q: Voiko Mukin laittaa tiskikoneeseen?

A: Ei voi. Käsinpesu on Mukille sopiva puhdistustapa.

Q: Voiko Mukin laittaa mikroon?

A: Ei voi, koska Muki sisältää elektroniikkaa.

Q: Miten kahvin lämpö saadaan muutettua sähköksi?

A: Kahvin lämpö otetaan talteen siten, että alumiinikappale johtaa lämmön TEG-elementtiin (Thermoelectric generator), joka tuottaa sähköä (ns. "Seebeckin ilmiö"). Sähkö välivarastoidaan SuperCap kondensaattoriin ja se riittää noin vähintään 5-10 kuvan näyttämiseen. Mukin pohjassa on piirilevy, josta löytyy Bluetooth Low energy -moduuli, jolla muodostetaan yhteys mobiililaitteeseen. Tämä ottaa kuvat puhelimesta vastaan.

Q: Voiko mukista juoda muutakin kuin kahvia?

A: Jos Mukin näytölle haluaa uuden kuvan, vaati näyttö latautuakseen tarpeeksi suuren lämmön, eli käytännössä kuumaa juomaa. Toki Mukista voi juoda myös kylmiä juomia, mutta silloin lämpöenergiaa ei näytön käyttöön saada tuotettua. Suosittelemme toki kahvia juomaksi, mieluiten mahdollisimman usein!

Q: Särkyykö Muki helposti?

A: Muki on suunniteltu kestämään normaalia käyttöä, joten pienet kolhut eivät Mukia heti riko. Mukin ulkokuori on kestävää polykarbonaattia, ja kaikissa muissakin osissa kestävyys on ollut yhtenä kriteerinä valintaa tehtäessä. Teemme kattavat rasitustestit Mukille ennen lanseerausta, beta-testien yhteydessä. Helposti Muki ei kuitenkaan mene rikki, se on tukevaa tekoa Pauligin laatustandardien mukaisesti.

Q: Onko Muki varmasti turvallinen, aiheuttaako sähköenergia haitallista säteilyä juomaan / ympäristöön?

A: Olemme olleet erittäin tarkkoja Mukin suunnittelussa siitä, että tuote on käyttäjälle ehdottoman turvallinen. Mukin sähköjännite on moneen tavalliseen sähkölaitteeseen verrattuna erittäin pieni, joten sähköenergiasta ei ole mitään haittaa juomalle tai ympäristölle.

Q: Kuinka pitkä takuu Mukilla on?

A: Muki on suunniteltu kestämään normaalia käyttöä yleisten kuluttajansuojalain säännösten mukaisesti. Varsinaista takuuta Mukilla ei ole. Koska kuluttajansuojalainsäädäntö vaihtelee maittain, tarkista oman maasi suosituksen markkinakohtaisesti. Virheelliset tuotteet vaihdetaan normaalikäytännön mukaan.

Q: Miten kauan kuva pysyy Mukissa?

A: Mukin näytöllä näkyy aina viimeisin siihen lähetetty kuva. E-paperinäytön ominaisuuksiin kuuluu, että kuva ei haihdu, ja siksi Mukin näyttö ei koskaan ole tyhjä.

Q: Miten vaihdan kuvan?

A: Oleellinen osa Mukin käyttöä on mobiilisovellus, jossa kuvavirtaa hallitaan. Kuvat vaihtuvat automaattisesti tai voit vaihtoehtoisesti valita, että kuvat vaihtuvat manuaalisesti. Yhdellä keskiverrolla kahvimukillisella kuvia voi vaihtaa vähintään 5-10 kertaa. Sovelluksessa voit valita joko olemassa olevista kuvistasi haluamasi, tai voit ottaa uuden kuvan ja yhdellä painalluksella lähettää sen Mukiisi. Tai voit lähettää kuvan kaverisi Mukiin, ja yllättää hänet iloisesti!

Tuotanto

Q: Missä Muki valmistetaan?

A: Koko Mukin design ja tekninen suunnittelu on tehty Suomessa. Löysimme myös hyvät toimittajat Suomesta, mutta suurin osa tuotannosta ja kokoonpanosta on tehty Virossa.

Q: Kuka Mukin valmistaa?

A: Valmistuttaja on Gustav Paulig Oy.

Myyntikanavat

Q: Mistä voin ostaa Mukin?

A: Paulig Muki tulee myyntiin Pauligin verkkokauppaan osoitteessa www.pauligshop.fi ja www.pauligshop.com

Vastuullisuus ja ympäristö

Q: Miten Mukin voi kierrättää?

A: Koska Mukissa on käytetty elektroniikkakomponentteja, sitä ei voi suositella laitettavaksi tavalliseen sekajätteeseen. Muki voidaan kierrättää elektroniikkatuotteiden markkinakohtaisten säädösten mukaisesti, tarkista oman maasi säädökset paikallisesti.

Q: Miten tuotanto-olosuhteita valvotaan?

A: Olemme valinneet yhteistyökumppanimme tarkasti. Sen lisäksi normaalit tuotantoauditoinnit ja vastuullisuusraportoinnit ovat itsestään selviä toimenpiteitä, joita teemme ja seuraamme säännöllisesti.

Q: Miten alihankkijoita valvotaan?

A: Olemme sopineet yhteistyökumppaniemme kanssa kaikista niistä asioista, joiden haluamme olevan kunnossa ja valvottavissa heidän mahdollisesti käyttämiensä alihankkijoiden osalta. Pääkumppanimme ovat vastuussa siitä, että alihankkijat noudattavat ja ovat sitoutuneet meidän vaatimuksiimme niin tuotannon kuin vastuullisuuden ja ympäristön näkökulmasta.

Mobiilisovellus

Q: Mistä voin ladata sovelluksen puhelimeeni?

A: Sovellus on saatavissa iPhonelle App Storen kautta, Android-puhelimille Google Playn kautta ja Windows Phoneille Windows Storen kautta.

Q: Miten luon profiilin sovelluksessa?

A: Sovellus pyytää sinulta muutamaa tietoa, jotka voit täyttää helposti sovelluksen ladattuasi. Voit myös luoda profiilisi käyttämällä Facebook Connect -vaihtoehtoa, jolloin Muki-sovellus käyttää Facebook-profiiliasi Muki-profiilin luomiseen.

Q: Miten yhdistän Mukin sovellukseeni?

A: Jokaisen Mukin pohjassa on yksilöllinen CUP ID-numero. Sovellus pyytää sinulta tätä numeroa, minkä jälkeen paina kohtaa "Connect a cup". Kun Mukissasi on kuumaa kahvia, Mukin Bluetooth saa virtaa ja puhelimesi sovellus löytää juuri sinun Mukisi.

Q: Toimiiko sovellus myös iPadilla?

A: Kyllä.

Palautukset ja viat

Q: Mukini ei toimi, mitä teen?

A: Ole yhteydessä Pauligin kuluttajapalveluun.

Q: Miten voin toimittaa Mukini huoltoon?

A: Mukille ei ole huoltopalvelua. Jos Mukissasi on valmistusvika, voit palauttaa sen 14 päivän kuluessa Pauligille, jos olet ostanut Mukin verkkokaupastamme www.pauligshop.fi tai www.pauligshop.com

Q: Saanko rahat takaisin Mukistani, jos haluan perua kaupan?

A: Jos pakkaus on avaamaton, sinetti ehjä ja Muki käyttämätön, voit palauttaa tuotteen 14 päivän kuluessa ostettuasi sen Paulig Mukin verkkokaupasta. Tällöin palautamme sinulle ostohinnan.  

Q: Pudotin Mukini / laitoin sen tiskikoneeseen / ajoin autolla ylitse, ja nyt se ei toimi. Voinko palauttaa toimimattoman tuotteen?

A: Jos Muki on vaurioitunut käytöstä johtuvasta syystä, emme vaihda Mukia emmekä palauta rahoja.